Wellington Noordereiland

23 november 2016

hoi allemaal,we zijn nu op het Noordereiland,dat is nog een hele klus om aan de overkant te komen.Er was ons verteld dat we om 7.30 uur bij de haven moesten zijn en om 8.30 zouden vertrekken.Maar het was 8.30 uur de boot in en om 9.30 uur vertrekken.We stonden er al om 7.00 uur,bang dat de boot zonder ons zou gaan. Het was half twee dat we aan de andere kant stonden.Het was imposant om te zien wat er allemaal voor komt kijken om alles op de boot te krijgen.De tocht over het water was mooi tussen de bergen door en later op open zee.Toen we in Wellington reden was dat wel anders dan op het Zuidereiland.Dit is een drukke stad vol met auto's en hoge gebouwen.we hebben deze middag besteed aan een Te Papa museum een imposant gebouw met heel veel verschillende tentoonstellingen,waaronder ook over de Maori's. En over hoe New Zealand was voordat er mensen in dit land woonde.En natuurlijk over al de immigranten die vanaf 1800 binnen zijn gekomen.Een topjaar was 1860 die wordt het goldenjaar genoemd.En in 1980,100 jaar later was er ook een piek van 30.000 immigranten.Er was een tentoonstelling over aardbevingen en hoe het voelt als er echt een is. Hier was hier erg druk,wel logisch na wat er gebeurd isDe volgende dag zijn we terug gegaan naar het museum,en hebben in de loop van de dag het parlement bezocht.Daar kregen we met een gids een rondleiding door het gebouw.Een enorm groot,hoog en mooi gebouw.Op het einde van de rondleiding kregen we een video te zien hoe ze dit gebouw aardbeving bestendig hebben gemaakt.Daar hebben we het thuis nog eens over,heel bijzonder hoe ze dat hebben gedaan.Daarnaast zijn we ook nog een botanische tuin in geweest van25 hectare groot.Het was de moeite waard,maar te weinig tijd om er heel veel te zien.Nu stop ik wordt vervolgd.Ze zeggen dat er op dit eiland het internet moeizamer is dan op het Zuidereiland.We zijn benieuwd hoe het zal gaan,dus als jullie een paar dagen niets horen weten jullie hoe dat komt. Groetjes van Henk en Ans